Kompozicija: Pravilo trećina


Kupili ste novi fotoaparat, krenuli puni entuzijazma fotografirati sve oko sebe, međutim nakon nekog vremena shvatili ste da vaše fotografije nemaju onaj osjećaj kao fotografije koje gledate na internetu ili u časopisima. Pitate se u čemu je problem? Zašto vaše fotografije izgledaju kao obični snapshotovi? Jedan od najčešćih odgovora na ta pitanja je da ne poštujete kompozicijska pravila. Pravila? Pa fotografija je umjetnost, a umjetnici ne robuju pravilima, vjerojatno ćete pomisliti. Da, ali da bi mogli uspješno ……kršiti pravila prvo ih morate savladati i znati koja su, a tek onda ih svjesno kršiti ukoliko smatrate da je to u datoj situaciji potrebno. Dakle, kompozicijska pravila nisu nešto čega se treba držati kao pijan plota ali je prijeko potrebno da ih poznajete i da ih možete prepoznati u svijetu oko vas, te ih implementirati u vaše fotografije.
Postoje neke fizičke i prirodne zakonitosti koje su nepromjenjive, a odnose se na to kako ljudski um čita sadržaj koji se nalazi ispred njega. Još su stari grci otkrili da na slikama postoje određene interesne točke koje privlače naš mozak više nego ostale. Upravo na tome se baziraju kompozicijska pravila koja će vam omogućiti da vaše fotografije izgledaju privlačnije, balansiranije i oku ugodnije. U ovoj seriji članaka predstavit ću vam i na primjerima objasniti najvažnija od njih, a danas je na redu najvažnije i najpoznatije:


1.) Pravilo trećina (Rule of the thirds)

Ovo najosnovnije kompozicijsko pravilo nastalo je davno prije pojave fotografije kakvu danas poznamo. Prvi put je zapisano 1797. godine od strane John Thomas Smith-a, a služilo je u raspravi o kompozicijskim tehnikama u likovnoj umjetnosti. Zapravo se radi o pojednostavljenoj verziji još od antičkih vremena poznatom pravilu „zlatnog reza“ ili „zlatne sredine“. O čemu se zapravo radi? Potrebno je podjeliti vašu fotografiju na 9 jednakih djelova tako da je presječete sa dvije vertikalne i dvije horizontalne crte u pravilnim razmacima. Dobit ćete 9 jednakih pravokutnika i 4 točke sjecišta. Upravo te linije i točke sjecišta su djelovi fotografije na kojima bi se trebali nalaziti njeni ključni elementi.

Što se tiće horizontalnih linija pravilo kaže da se horizont mora nalaziti blizu donje ili gornje linije tako da imamo odnos 1/3 kopna nasuprot 2/3 neba ili obrnuto. Takav odnos je mnogo estetski privlačniji od odnosa 1/2 nebo, 1/2 kopno. Što se vertikalnih linija tiće one bi trebale biti okosnica gdje će se nalaziti vertikalni elementi na vašoj fotografiji, bilo na lijevoj ili desnoj strani iste. Ja osobno preferiram na desnoj, a na primjerima ću i objasniti zašto.

Na primjeru iznad možete vidjeti da se pravilo trećina može primjenjivati ne samo za landscape fotografiju već i za bilo koju drugu vrstu fotografije. Bitno je samo dobro pozicionirati ključne elemente fotografije. Ja ih više volim postaviti uz desnu vertikalu jer smatram da naš mozak prvenstveno čita sliku s lijeva na desno. Ako postavite ključni element lijevo, a na desnoj strani nemate ništa što bi balansiralo motive, vaša fotografija će izgubiti na zanimljivosti jer će mozak ignorirati desnu stranu. Naprotiv tome, ako je vaš ključni element desno onda će cijela fotografija imati težinu jer će i dalje biti čitana sa lijeva na desno gdje se nalazi ključni element. Na taj način ćete postići da ni jedan dio vaše fotografije ne ostane zanemaren.

Na fotografiji iznad možete vidjeti još jedan klasičan primjer korištenja pravila trećina. Primjetite u kojem su odnosu kopnena linija i nebo (1/3 vs. 2/3).

Ovde su stvari malo promjenjene pa sada zemlja zauzima 2/3 dok nebu pripada 1/3 što opet stvara balansiranu fotografiju.

U sljedećim člancima ću objasniti još neka jednostavna i korisna kompozicijska pravila koja će učiniti vaše fotografije efektnijima i zanimljivijima. Naravno, pravila su tu da se krše, pa nakon što ih sve usvojite i dobro proučite slobodno krenite u istraživanje jer je to zapravo i najzanimljiviji dio fotografije.

Svidio vam se ovaj članak? Budite darežljivi, podjelite ga s prijateljima. Hvala.

5 thoughts on “Kompozicija: Pravilo trećina

  1. Postovani kolega,
    hvala puno.
    To treba mnogima.
    Mnogi su pokupovali aparate. Skljocaju. Sada kada su svladali sam aparat
    vrijeme je da nauce nesto osnovno i o fotografiji.
    To sto je slika dobro eksponirana i ostra, ne znaci i da valja…:)
    Svako dobro u Novoj 2012.
    LP

  2. Danijel Turina says:

    Članak je u osnovi ok, ali bojim se da se takva “pravila” preozbiljno
    shvaćaju, pa onda imaš hrpu fotki koje su po svemu sranje osim što su
    trećinski komponirane (s jedne strane) i hrpu početnika koji idu okolo i
    komentiraju fotke po sistemu “nije ti po trećinama, nemaš pojma” (s
    druge strane), s tim da ne znam što je gore.

    • Stari moj kakvih sranja od fotki ima, samo da se drze ovog vec bi bilo
      puno bolje. Pocetnici koji vole srat seru po fotki i bez ovog pravila,
      uglavnom kakve su to nikakve boje (jer nije prezasiceno i
      prekontrastno), zasto ti zid nije zut kad slikas unutra, na ovoj ti se
      uopce ne kuzi da si opalio flash a gle kolko si ga platio i slicne
      idiotarije. :))

  3. Andreja Pijevic ex Teodorovic says:

    Samo ti piši da ja mogu upijat! Pa kad moje zlato dođe doma da se znam služit!!! :D

  4. Čestitam Mirko – samo nastavi.
    Odlična ideja i korisna edukacija. Tvoj osobni pristup i jednostavan stil, osvojio je nas laike, koji želimo naučiti više o temi što nas je dotakla ljepotom i obogatila emocijom s tvojih fotografija. Hvala na iskrenim i iskustveno proživljenim sugestijama.
    Filantrope, prave nesebične ljude ne može zatrpati ni pustinjski pijesak ni ušutkati ratna osama. Oni vrište iz mraka, radujući se odjeku od onih koji ih čuju kroz dubine iskonske ljudskosti.
    Neka ti se u 2012. ostvari sve željeno i neispunjeno – ima puno onih koji te vole i čekaju tvoj povratak.